پیلینگ پوست

لایه‌برداری و پاکسازی منظم پوست، یکی از ارکان حیاتی مراقبت از این عضو بدن است و مکمّلی برای افزایش اثربخشی درمان‌های پوستی محسوب می‌شود. احتمالاً تاکنون از مزایا و فواید لایه‌برداری شنیده‌اید. اما پیلینگ تراپی چیست و چه فوایدی برای پوست به همراه دارد؟ در این مقاله قصد داریم درباره پیلینگ پوست یا همان لایه‌برداری و روش‌های انجام آن بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

لایه‌ برداری صورت یا پیلینگ تراپی چیست؟

همانطور که می‌دانید، پوست ما هر چند وقت یک‌بار بازسازی و تجدید می‌شود و لایه بیرونی آن به اصطلاح پیر می‌شود یا می‌میرد. این لایه مرده بر روی سطح پوست باقی می‌ماند و حضور آن‌ها روی سطح پوست، از سلول‌های جوان‌تر محافظت می‌کند. این چرخه مرگ و جوانسازی پوست هر ماه یک‌بار تکرار می‌شود. تجمع پوست مرده روی صورت می‌تواند درخشندگی و شفافیت پوست را کاهش دهد و از توانایی تنفس آن بکاهد. به همین دلیل لازم است که به نحوی سلول‌های مرده سطحی را از روی پوست بردارید تا سلول‌های جوان‌تر فرصت بروز داشته باشند

پیلینگ تراپی یک روش درمانی برای بهبود وضعیت پوست است که با هدف حذف لایه‌های مرده پوست و تحریک تجدید سلولی انجام می‌شود. این روش می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند پیلینگ شیمیایی ، پیلینگ مکانیکی و پیلینگ لیزری انجام گردد. مزایای این درمان شامل بهبود بافت و کیفیت پوست، کاهش لک‌ها و اسکارها، کاهش چین و چروک‌های ظریف، روشن‌تر کردن رنگ پوست و افزایش نرمی و درخشش پوست است. 

انواع پیلینگ تراپی کدامند؟

انواع پیلینگ تراپی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. پیلینگ سطحی (Surface Peeling)
روش مکانیکی: در این روش، از وسایلی مانند برس‌های خاص یا ابزارهای میکرودرم ابریژن برای برداشتن لایه‌های سطحی پوست استفاده می‌شود.
روش شیمیایی: در این روش، از اسیدهای ملایم مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) استفاده می‌شود که باعث حل شدن سلول‌های مرده و برداشتن آن‌ها می‌شوند.

پیلینگ متوسط (Medium Peeling):
برای این نوع پیلینگ از اسیدهای قوی‌تری مانند اسید تری‌کلرواستیک (TCA) استفاده می‌شود. این روش تا لایه‌های میانی پوست نفوذ کرده و درمان‌های عمیق‌تری ارائه می‌دهد. این نوع پیلینگ معمولاً برای درمان چین و چروک‌های متوسط و لکه‌های پیری استفاده می‌شود.

3. پیلینگ عمیق (Deep Peeling):
-این نوع پیلینگ از اسیدهای بسیار قوی مانند فنول استفاده می‌کند که به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌رسد. این روش برای درمان چین و چروک‌های شدید، لک‌های پوستی و آسیب‌های ناشی از آفتاب مفید است. پیلینگ عمیق نیازمند زمان ریکاوری بیشتری است و معمولاً تحت نظر پزشک انجام می‌شود.

4. پیلینگ با لیزر (Laser Peeling):
در این روش، از لیزر برای برداشتن لایه‌های سطحی و میانی پوست استفاده می‌شود. این روش می‌تواند برای کاهش چین و چروک‌ها، لک‌های پوستی و حتی اسکارها مؤثر باشد.

5. پیلینگ طبیعی (Natural Peeling):
در این روش، از مواد طبیعی مانند میوه‌ها، عسل و روغن‌های اساسی برای لایه‌برداری استفاده می‌شود. این روش معمولاً اثرات ملایم‌تری دارد و برای پوست‌های حساس مناسب است.

هرکدام از این روش‌ها بسته به نوع پوست و نیازهای خاص شما می‌تواند مفید باشد. توصیه می‌شود قبل از انجام پیلینگ تراپی، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

برای مشاوره و رزرو وقت با دکتر الفت تماس بگیرید

مزایای پیلینگ صورت

موضوعشرح موضوع
بهترشدن کیفیت و ظاهر پوستافزایش کیفیت و زیبایی کلی پوست با لایه‌برداری و پاکسازی منظم
بهبود جزیی اسکار ناشی ازجوش و زخمکاهش اثرات اسکارهای سطحی ناشی از جوش‌ها و زخم‌ها
کاهش و رفع چین و چروک‌هاصاف کردن چین و چروک‌های سطحی و کاهش عمق چین و چروک‌های کمتر عمیق
بهبود لک‌های پوستیکاهش ظاهر لک‌ها و نقاط تیره پوست
بهبود گردش جریان خونافزایش جریان خون در ناحیه پوست و ارتقاء سلامت کلی آن
پاک‌سازی عمیق پوستتمیز کردن لایه‌های عمقی پوست و حذف ناخالصی‌ها
بهبود منافذ پوستکاهش اندازه و ظاهر منافذ باز پوست
از بین رفتن جوش‌های سرسیاهحذف جوش‌های سرسیاه و پیشگیری از ایجاد مجدد آن‌ها
لطافت و درخشندگی پوست و درمان کدری پوستایجاد نرمی، لطافت و روشنایی در پوست و رفع تیرگی‌ها

مراقبت های بعد از انجام پیلینگ

  1. استفاده از ضد آفتاب: قبل از خروج از منزل حتماً از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و آن را هر ۳ ساعت تمدید نمایید.

  2. مراقبت از ناحیه درمان: به ناحیه‌ای که تحت درمان قرار گرفته است دست نزنید و از ماساژ آن خودداری کنید.

  3. اجتناب از آرایش: تا ۲۴ ساعت پس از درمان از آرایش کردن پرهیز کنید.

  4. پرهیز از کرم‌های لایه‌بردار: تا مدتی از استفاده کرم‌های لایه‌بردار و حاوی ویتامین C و AHA خودداری کنید.

  5. استفاده از کرم‌های ترمیم کننده: از کرم‌های ترمیم کننده و آبرسان برای بهبود وضعیت پوست استفاده کنید.

مراقبت های بعد از انجام پیلینگ​

عوارض انجام پیلینگ چیست؟

عوارض انجام پیلینگ می‌تواند به نوع روش استفاده شده و شرایط پوست فرد وابسته باشد. پس از انجام پیلینگ، پوست ممکن است دچار قرمزی و التهاب، خشکی و پوسته پوسته شدن، و همچنین احساس سوزش و خارش شود. در برخی موارد، تغییر رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون) ممکن است اتفاق بیفتد، به ویژه در پوست‌های تیره. همچنین، در موارد نادر، پیلینگ عمیق می‌تواند منجر به آسیب به لایه‌های زیرین پوست و حتی عفونت شود.

 در صورت عدم دقت در انجام پیلینگ، ممکن است زخم‌هایی روی پوست ایجاد شود که نیاز به مراقبت دارند. علاوه بر این، پوست حساس‌تر به نور خورشید خواهد بود و ممکن است نیاز به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب باشد. در نهایت، در برخی افراد، پیلینگ می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید آکنه و جوش‌های جدید شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از انجام پیلینگ، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

خدمات هایفوتراپی در کلینیک زیبایی دکتر الفت

کلینیک زیبایی دکتر الفت، با هدف ارائه بهترین خدمات در زمینه پوست و زیبایی، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز پیلینگ پوست را در اختیار دارد. این کلینیک با استفاده از تکنیک‌های مدرن و مواد اولیه با کیفیت، انواع روش‌های پیلینگ ملایم، متوسط و عمیق را زیر نظر متخصصان مجرب انجام می‌دهد. خدمات پیلینگ پوست در این کلینیک به بهبود کیفیت و ظاهر پوست کمک کرده و می‌تواند مشکلاتی مانند لک‌ها، چین و چروک، و آکنه را به طور مؤثری کاهش دهد.

 با توجه به نیازهای خاص هر مشتری، برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده‌ای ارائه می‌شود که شامل مشاوره‌های تخصصی و بررسی دقیق پوست است. همچنین، کلینیک دکتر الفت با رعایت استانداردهای بهداشتی و استفاده از دستگاه‌های روز دنیا، تجربه‌ای ایمن و راحت را برای مراجعین خود فراهم می‌کند.